tiistai 15. marraskuuta 2011

Spår och lite mera spår..

Sökträningen rullar på med sin egen takt. Bättre har de blivit på senaste tiden. Hunden tar mer avstånd från mej och jobbar på självständigt, BRA! I skallmarkeringen tar han fortfarande störning av mej när jag närmar hunden och figuranten.. Nu försöker vi ställa figgen så att hunden blir med ryggen mot mej när jag kommer, ändå most man liiite blicka mot matte om hon säkert kommer och ser hur duktik kelpie där smäller på figgen!

Spårträningen fick en extra-kick tack vare Bettan! Nu låter jag Bosse spåra rätt så fritt och i egen tempo. Han kör nu ca 100m långa spår. Ett litet problem visade sej att bli av märken jag andvände för att markera spåret! Jag har plastremsår i bykknipa som jag hängt i kvistar så man ser spåret.. Sökhund som han är, så tog han luftvittring av de!!! Lite söt va han då han STOD i spåret och nosen i vädret och grubblade hur de här nu ska funka?!? Där ser vi att sök är mycket starkare än spåra för Bosse.. Nu spårar vi 2 spår i veckan och söker 1 gång. Lydnad korta pass däremellan.

Ei kommentteja: