sunnuntai 29. marraskuuta 2009

Blå blå söndag..

Ja nu var det undan.. Vi har visat Bosse på utställning första gång! Tyvärr inte så bra resultat, det blev blått band som vi fick och raka spåret hem..

Allt började lite dåligt eftersåm det hade blivit domarbyt i sista minut. Han var anmäld till en dansk domare, som då inte kom och det blev finsken Tapio Eerola i stället. Jaha eftersåm jag har travat runt ca20 år på utställningar så visste jag att nu skiter det sej. Skulle alldrig i värden anmält en son här vingelsmätta till just han! Nåja vi var ju där så in i ringen. Tre jun hannar och vi var första i kön. De  var ju allt mer spännande vem där springer bakom än att trava vackert framåt. Vid domaren visade han vackert tänderna. Tvätta ansiktet på domaren och gjorde ett par kullerbyttor framför alla! Gud vad roligt Bosse hadde. Kommentaren var "barnslig".. Den tivolin skulle ni ha sett =) Utlåtandet blev:

Propotionerna just tillräckligt lång. Rätt typ av huvud och örån ställning. Bröstkorgen ännu lätt. (Tillräcklig (raajaluusto) benskelett kanske?) Rakt kårs. Rätt kvalitet på pälsen. Rör sej trångt bak. Korta kraftlösa steg. Uppförsej duktigt.

Nu var det här min översättning. Kanske lite ditåt. Inget direkt stort fel. Rörelserna tar jag som mitt fel för att jag kunne inte ha full fart på, då bytte han till galopp och stutsa och hoppa fram. Här en kväll titta jag på honom och tror att han har nu vuxit med bakdelen att han ser faktist lite hög ut i bakdelen. Det är ju sodant som jämnar ut med åldern. Så inga utställningar för oss förän Bosse är vuxen =)

1 kommentti:

Biggan kirjoitti...

Blått band-duger bra. Då är han ju godtagbar typ av kelpie. Bra att han var duktig o visa tänderna o sen hade litet show i ringen. Det gillar jag. En 11-månaders hund ska absolut vara just "barnslig".
Det var ju egentligen inget fel på kritiken. Att han hoppa o studsa fram som du skriver-är jag inte förvånad över-det gjorde Basta också. Hahaha. Bättre lycka nästa gång o hälsa stora karlen Bosse.