maanantai 10. tammikuuta 2011

Föreläsning...

Marko Koskensalo. Det var han som bh-klubben hade bokat för att ha en föreläsning om brukshundens lydnadsträning. Han har vunnit det mesta fler gånger med flera olika raser. Började med collie (rough) och fortsatte med bordercollie (brukslinje) och har nu schäfer och malinois.

Kul att höra en med såpas bred sortiment av raser! Det som var också mycket bra så sade han fler gånger att det som passar en malinois behöver inte fungera på typ rottweiler eller en vallhund typ bordercollie.

Nå vad har vi att ta hem av det hela? Kanske massor med "fel" som jag har gjort... En 2 årig bode ju vara tävlingsklar för länge sen!! Det håller jag med att jag har säkert lärt för lite och blivit och tugga på det vi kan, i stället för att lära nytt i snabbare takt. Nu måst jag ändå lägga et ord till min fördel att det är faktist första riktiga brukshund jag tränar.. Allt är nytt för mej också.

Lite nya "verktyg" som jag kanske vill pröva på i framtiden, det har jag att fundera på. Och själförtroende hos mej själv, det måst jag jobba med för annars ser det mörkt ut att jag alldrig vågar anmäla oss på ett prov.

Koskensalo har kurser bla i Sverige, Österrike och USA år 2011 så sakkunnig är han nog. Det är ju alltid bra att höra hur en annan har gjort toppen resultat, även om man själv inte äns drömmer om den nivån!

I morgon så är det födelsedag för mattes lilla, söta, bästaste kelpiegossen! Jag är fortfarande överlycklig att ha fått denna lilla lyckopillern till mej. Han håller mitt hjärta i sina små lurviga tassar och är helatiden glad och lekfull.  Hoppas på att kunna ta lite nya bilder på Bosse och få de på bloggen snart.

Grattis till hela Bumerans- kullen!

1 kommentti:

Helena & Bandit kirjoitti...

Grattis till fina Bosse på födelsedagen!
Jag känner igen mig i dina tankar om att man borde ha börjat tävla med hunden, men jag tröstar mig också med att det är min första brukshund. :) Det tar ju tid för en själv att lära sig att träna hund också.
Sen tycker jag också att det viktigaste är att man har kul tillsammans, inte hur snabb man är i att börja tävla eller hur många priser man har att visa upp.
Kram från Helena och Bandit!