perjantai 8. toukokuuta 2009

Tror ni vi ligger lata va?

Här är vi igen, lite paus beroende på allt vårarbeten som är aktuella just nu. Mycket har vi ändå hunnit med..

Vappen ja, då var vi bjudna till vår gudson och hans familj. Bosse var också bjuden de va ju toppen tyckte han. Vad stolt matte va när lillemannen visade hur man skall uppföra sej bland folk. 

Det som vi vill berätta om är att vi har äntligen varit på riktig HUNDSKOLA!! Ja ja tro bara! Hela 2 kvällea har vi åkte ca.140km för att komma till Turun palveluskoiraharrastajat. Åbo brukshundsklubb kanske på svenska. Det är en förening som skolar i alla bh-grenarna. Vi hör till valpgruppen och nu var vi yngsta på planen. Nu vet inte jag vad de heter i sverige, här pratar vi om lydnad; där man övar att gå fot, sitta, platsliggande, inkallning,osv. Den andra kvällen var vi med i HAKU-träning. Där lagar vi korv-spår och söker "gubbar" i skogen!! Skoj sa Bosse! 

Jag kan inte sluta att beundra min lilla kelpie! Vilken duktig valp! Tränar-fabben var rätt imponerad av vår kontakt. Bosse var förstås glad och lite yrig av alla nya kompisarna och stora hundarna, när de då var vår tur så koncentrerade han jätte fint på ögonkåntakt och själva momentet som vi skulle göra! Och snabba tag har han när han kom tex. inkallningen var absolut snabbast i hela gruppen. Jag är så nöjd att jag inte bara satt och funderade på de här att ta en kelpie.. Bosse är allt jag kunne drömma om, och tillsammans kommer vi  säkert att få nya äventyr på bh-sidan.

Den här föreningen är här i Åboregionen den som frivilliga räddningstjänsten har i deras beredskap då de behövs hundar till att söka försvunna människor. Va häftigt, där har vi att träna till! De räcker då inte att hunden har tävlat i prov för att komma med i den gruppen.. ja matte skall gå förstahjälp1-2-3 kurserna, och karta och kompass gäller det att kunna hantera.

Jätte intressant i varje fall! Mera träning blev de när matte hadde ledig dag från nassarna. Och då var det så klart shoppingresa till stan som gällde.. Vi var utrustad med assistent som fick vänta ute med Bosse då det var en sodan affär som inte ville ha hund in.. Djuraffären vi besökte var alla förtjusta i honom. Och vad man kan vara skodis, går in som man skulle vara värdsvan med det. Hälsar på ALLA som betjänar, och till sist ligger man på RYGG och väntar att butikspersonalen kryper på gålvet och skrapar och gosar med en liten kelpie..

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

KUL, att du skriver igen. Jag förstår att det är mycket med lantbruket så här års.
Lille Bosse verkar så go o glad. Det är härligt att läsa.
Har du några foton, blir jag jätteglad om du skickar några till mig.

Å du, jag är oxå glad att du inte bara funderade på kelpie.

Många kramar o några extra från syrran Basta.

Anonyymi kirjoitti...

Kul att läsa om era äventyr på andra sidan Östersjön!
Kram från brorsan Bandit med familj!